fredag 14. desember 2012

MYKE TRØFLER MED ROMROSINER


Som et ledd i juleforberedelsene tenkte jeg i år å satse litt på konfekt. Jeg synes det er spennende å eksprimentere litt og leke med smaker.

I dag har jeg lagd trøfler med litt voksen smak. Det går fint å erstatte rosinene med noe annet, for eksempel hermetiske kirsebær, tørket frukt eller bare utelate det.

Disse er enkle å lage men krever litt tid til trekking og avkjøling. 

Og her er oppskriften:

2 dl kremfløte
150 gram mørk sjokolade
50 gram lys sjokolade
150 gram myk nougat
40 gram melis
10 gram smør
1 dl rosiner
1/2 dl mørk rom

Melis og kakao til pynt.

Hell rom over rosinene i en bolle med lokk eller et glass med skrulokk. Det skal være tett slik at romen ikke dunster bort. La det trekke et par timer.

Hakk sjokoladen i biter og skjær opp nougaten i terninger




 Varm fløten i en liten kaserolle og tilsett sjokoladen. Rør hele tiden til sjokoladen har smeltet. Jeg har en silikonslikkepott fra le Cruiset som er veldig god til dette formålet.
Når sjokoladen har smeltet tas kaserollen av varmen og nougaten tilsettes.



Vend inn smør og sikt i melis



Rør så inn rosinene og kle en form med plastfilm som du heller røren i 


Dekk med plastfilm og sett formen i kjøleskapet til neste dag.

Da kan du skjære massen i passe store biter som rulles til små fine kuler. Jeg valgte å rulle dem i melis eller Valrhona kakao. Her må du gjerne bruke hakkede nøtter for eksempel hvis du liker det.




Kulene gjør deg fint slik de er eller du kan putte dem i små konfektformer slik at det blir litt mindre kliss.



Oppbevares i boks i kjøleskap og pakkes i fine esker eller cellofanposer like før du skal gi de bort





Lykke til og håper det smaker :-)


2 kommentarer:

  1. Åååå gi meg styrke!!!!
    Send over en ladning!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-) De ble ganske så gode og jeg kommer gjerne på besøk en dag med en pose i hånden :-)

      Slett