tirsdag 5. februar 2013

SPRUDLENDE CUPCAKES


 - GAMMELDAGS CHAMPAGNEKAKE I NY FORM



Jeg kjenner mange flotte damer :-) Og jeg trenger ikke store puffet i ryggen når noe skal markeres. Jeg synes det er stor stas å få bake noe lekkert til spesielle anledninger. Jeg vet det kommer noen merkedager framover og hadde lyst å finne en "damekake" og hva er vel da mer naturlig ingrediens enn champagne? :-) Til helga er det morsdag, så det er bare å kaste seg rundt :-)

Kjøkkenhyllene mine inneholder mange bake- og kokebøker. Jeg bruker dem som lesestoff og henter masse inspirasjon derfra. Det er gøy med amerikanske og engelske bøker og en av de jeg liker å lese i heter Vintage Cakes. I den fant jeg oppskrift på en champagnekake som visstnok var en hit i 50 tallets Amerika :-) 
Kaken har i utgangspunktet et fyll men er egentlig ganske ordinær, utenom champagnen da.
Jeg har valgt å lage den om til cupcake og samtidig fikset den opp litt med smør og fløte for et saftigere resultat. Jeg har tatt bort fyllet og heller laget en ostekrem på toppen :-)


Rosa må det selvfølgelig være!

CUPCAKERØRE:

200 gram meierismør
200 gram sukker
1 ts vaniljeekstrakt
4 egg
1/2 ts salt
1 dl kremfløte
1,5 dl sprudlende vin, jeg brukte en Prosecco i dag
2 ts bakepulver
400 gram Semper Mix

Start med å røre smør og sukker hvitt


Tilsett vaniljeekstrakt og ett egg av gangen


Bland dette godt sammen og tilsett så fløte og vin



Bland dette godt før du tilsetter salt, bakepulver og mel ( dere som vil ha vanlig mel, erstatter bare :-))



Jeg hakket litt rosa sjokolade og hadde i røra for å få rosa flekker i kakene. Dette er valgfritt :-)

Sett muffinsformer i to brett. Jeg fikk 23 cupcakes av denne røra. Hell en isskje i hver kopp. Jeg bruker en isskje med kniv og det er helt topp til å øse opp røra med





Stek kakene på 190 grader i ca 12-14 minutter til de såvidt er gyldne på toppen



Lag ostekrem:

150 gram kremost naturell
50 gram mykt meierismør
1/2 dl sprudlevin
100 gram hvit eller rosa sjokolade 
1 dl fløte
Ca 2 pk melis

Pisk sammen ost og smør



 Ha sjokoladen i en skål og hell over fløte. Jeg brukte en sjokolade som tåler mikrobølgeovn og varmet det der. Du kan også varme dette i vannbad. Varm til sjokoladen har blitt myk og kan røres inn i den lunkne fløten



Hell dette i osteblandingen sammen med sprudlevinen og pisk det godt sammen

Hell i litt og litt melis til du har en fin og fast krem



Hell denne over i en sprøytepose med valgfri tip. 

Kakene må være helt avkjølte før du sprøyter på kremen. Pynt evt også med perler eller soiselige diamanter :-)







De ble farlig gode :-) 

2 kommentarer:

  1. Åååå, noen ganger hinter jeg jo om å få kaker. Men nå spør jeg rett ut: Kan fru Kilane få en (bare en) sånn muffins..? Til å spise etter praksis, kor, jobb, trening - til å spise mens jeg jobber videre utover kvelden?!? (synes altså litt synd på meg selv i dag, og mener dette må være en overbevisende kakesøknad). Klemklem:)

    SvarSlett
  2. Disse var lekre!
    Inspirerende :)
    Ha en fin søndag

    SvarSlett