søndag 3. februar 2013

VALENTINE OREOS

GLUTENFRIE :-)


Det nærmer seg Valentinsdag <3
Jeg skal vel innrømme at jeg nok ikke er den som markerer den tyngst, men det er alltid greit å ha en anledning til å fortelle noen at du er glad i dem :-) Og når en kan bake noe godt i tillegg er det jo bare å slenge seg på :-)

I dag ble det en prøvebakst på Oreokjeks. Jeg har ikke laget dem glutenfrie før og for å si det rett ut så er vel glutenfrie kjeks noe av det som er mer utfordrende :-) Men jeg har barn i huset som har lyst på Oreokjeks og da er det bare å prøveseg litt fram.



For dere som vil prøve disse med vanlig mel er det bare å bytte melet og kutte fiberhusk. Prøv dere fram med melmengde.

Slik ble oppskriften iallefall :

250 gram Semper Mix
2 ss potetmel
150 gram sukker
75 gram kakao
1 ts bakepulver
1 ts fiberhusk
en klype salt
1 ts vaniljeekstrakt ( eller vaniljesukker)
150 gram meierismør
2 egg

Bland alt det tørre i en bolle



tilsett mykt smør og vaniljeekstrakt og deretter sammenpiskede egg






Elt til du har en fast deig. Det ser tørt ut til å begynne med men det blir bra :-)




Pakk deigen inn i plast og la den hvile i kjøleskapet en times tid

Kjevle ut deigen til ca 1 cm tykkelse og stikk ut ønsket form. Jeg valgte hjerter i dag <3



Legg dem på et brett med bakepapir og stek dem på 180 grader i ca 10 minutter



Jeg penslet noen av dem med eggehvite og strødde på perlesukker.




Lag smørkrem :

0,25 dl melk
80 gram mykt meierismør
250 gram melis
1 ts vaniljeekstrakt
evt fargepasta

Pisk dette godt sammen og legg en ts fyll på et hjerte og klem et annet oppå





<3 <3 <3

3 kommentarer:

  1. Hej..
    Du skriver at man kan kutte fiberhusk hvis man skal lage glutenri.. Men ser ikke at det står fiberhusk i oppskriften?? Hvor mye skal det være, og katti har man i det?:)
    //M-L

    SvarSlett
  2. Kutte hvis man IKKE sku lage glutenfri mente jeg..:)

    SvarSlett
  3. Takk for tilbakemelding! Jeg har nå satt på fiberhusk. Jeg bruker det for å få et litt fastere resultat, men det er ikke helt nødvendig på disse :-)

    SvarSlett