fredag 1. februar 2013

MULLIGATAWNY SOUP


Jeg er veldig glad i supper :-) Men jeg er nok ikke en posesuppefantast og synes suppe gjør seg best når de er laget fra bunnen av, om enn med noen få snarveier.

Suppe er en enkel ting å få til og de aller fleste kan lage supergode supper. Det gjelder å ha en enkel og god oppskrift i bunnen og så etterhvert eksperimentere litt for seg selv.

Mulligatawny soup er er indisk-engelsk suppe som er basert på karri, epler, løk og kylling. Den kan også tilsettes ris, noe jeg har gjort denne gangen. Det finnes en hel masse oppskrifter på denne og mange varianter. Jeg serverer i dag den varianten jeg har likt best så langt :-) 


8 Granny Smith epler
6 gule løk
1/4 sellerirot
4 hvitløksfedd
2 greiner fersk ingefær
1,5 liter vann
4 terninger kyllingbuljong
4 ss karri
3 ss sterk karri
2 bokser kokosmelk
1 boks kremfløte
2 grillede kyllinger
ferdigkokt ris

Start med å skjære epler, løk, sellerirot, ingefær oh hvitløk i terninger


Jeg fikk god hjelp av 8 åringen i dag. Han synes det er stas å få hjelpe til og håndterer kniven helt perfekt


Ha olivenolje i en stor kaserolle og fres terningene til de er blanke.



Hell på vann og ha i terningene og karri




La dette koke sammen til alt er mørt


Nå skal dette moses i foodprocessor eller med stavmikser


Jeg bruker stavmikser og synes det fungerer topp. Da moser du det i tilfelle bare i kaserollen. Hvis du bruker foodprocessor heller du suppen tilbake i kaserollen.

Hell i kokosmelk og fløte


Bland godt og la det putre videre

Skjær den grillede kyllingen opp i biter. Jeg bruker her vanlig grillet kylling fra ferskvaredisken.


Kok ris og ha dette i før servering


Her har jeg hatt ris i et lite glass og tømt det i fatet før jeg øste opp suppe. Det er også en liten klatt med creme fraiche :-)



Varmt og godt!


2 kommentarer:

  1. Har nå laget suppen....nam nam den ble hærlig!!
    Takk Toril:)

    Tante Nina

    SvarSlett
  2. Hei jeg har for ikke så lenge siden fått gluten allergi og noe jeg savner veldig er flatbrød til suppene mine og til å ha laks og andre ting oppå :( Jeg lurte på om du hadde en god oppskrift på dem? De i butikken smaker rart og som knekkebrød og sånn. Jeg har soya (soya allergien er ikke så farlig) og nøtteallergi viss du greier å ungå dem også :D tusen hjertelig takk og jeg håper det går greit :)

    SvarSlett