tirsdag 29. januar 2013

GLUTENFRIE JØDEKAKER


Dette er nok en spesialitet fra bakeriet jeg vokste opp i. Jødekaker kan spises både slik de er eller med smør og for eksempel ost. Brunost passer veldig godt :-)

Navnet jødekake kommer nok av formen på kakene. Jeg er så heldig at jeg har fått en kopi av formen vi hadde i bakeriet av min bror sist bursdag :-) For dere som ikke har akkurat denne formen kan dere selvfølgelig velge den fasongen dere vil :-)

Denne oppskriften er uten egg så jeg bruker fiberhusk for å binde deigen litt. Den gjør også at jødekakene ikke klistrer seg så lett til tennene :-) Jeg bruker også en pose med kakefyll. Den gir god smak og har litt å si for konsistensen.

250 gram mykt meierismør
250 gram sukker
2,5 dl melk
1 pose vanilje kakefyll ( 40 gram)
1/2 ts hjortesalt
2 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
ca 700 gram Semper mix


Start med å røre sammen smør og sukker til det er godt blandet


Varm melken og hell den over smørkremen. Fortsett å bland og smøret vil nå smelte og sukkeret løse seg opp.

Hell i fiberhusk, vaniljekrem og hornsalt og bland dette godt.

Ha i melet til slutt og bland til du har en jevn deig. Den skal være litt løs men slippe kanten på bollen.


Dekk deigen i plast og la den hvile i kjøleskapet til den setter seg litt


Ha litt mel på bakebordet og kjevle ut deigen til passe tykkelse



Stikk ut kaker med den formen du ønsker. Sett dem på bakepapir og pensle dem med melk



Stek dem på 200 grader, jeg foretrekker varmluft, til de såvidt har tatt farge, ca 12-15 minutter.



Avkjøl dem på rist. Som det meste annet, smaker de best når de er nystekte :-) De egner seg godt til frysing og jeg anbefaler det fremfor å oppbevare dem i boks eller liknende. Det går greit for et par-tre dager men etter det vil de bli ganske porøse.




Dette er en slager hos både barn og voksne og de smaker ikke glutenfritt så det er bare å prøve :-)


7 kommentarer:

  1. Imponerende dette brakte tilbake gode minner jeg trode var glemt nam nam.

    SvarSlett
  2. Artig! Mamma og mormor har alltid baka Jødekjeks til jul. Me har lurt på kva namnet kjem frå. Men på dei kjeksa er det hakka mandlar og perlesukker. Viss eg skal lage desse med kveitemjøl; bør eg ha den vaniljekakefyllen då også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :-) Jeg spiste også disse da jeg var liten :-) Du kan helt sikkert ha på perlesukker og mandler. Det skal jeg prøve neste gang også :-) Du må bare bytte melet. Fyllet setter litt god smak men du kan godt kutte det uten at det gjør noe. Lykke til!

      Slett
  3. Nam nam!!! Har virkelig savnet en oppskrift på jødekaker!!Tenkte å prøve denne oppskriften i morgen. Men hvor varm skal melken være? Tenkte å kanskje strø over litt perlesukker, da de vi kjøpte før hos bakeren alltid hadde det. Har du erfaring med dette?

    Hilsen Monica

    SvarSlett
  4. Så bra! Jeg lunker melka til litt mer enn jeg gjør med gjærbakst. Den skal være varm men trenger ikke være glovarm :-) Det er mest for å få blandet alt godt. Prøv deg litt fram og lykke til!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kjempegod oppskrift. Nå har vi fryseren full :-)Du er go' :-)))

    Monica

    SvarSlett