torsdag 17. januar 2013

JORDBÆRKAKE MED MOUSELINKREM


Gratulerer med dagen til min bror :-) og til suppevenninne :-)


I dag kommer en bitteliten forsmak på sommer :-) Riktignok er ikke jordbærene like gode, men det smaker iallefall litt av sommer.

Mouselinkrem er egentlig en vaniljekrem. Jeg synes vaniljesmaken er et perfekt følge til jordbær og kremen er litt fast slik at du får jordbærene til å henge på kanten.


Denne kaken laget jeg til Suppeklubben vår da en av medlemmmene rundet 60 :-)

Jeg laget sukkerbrød som bunn i kaken:

6 egg
180 gram sukker
180 gram Semper mix
1 ts bakepulver

Pisk luftig eggedosis av egg og sukker





Bland forsiktig inn mel og bakepulver til du har en jevn røre

Jeg bruker to runde former til denne oppskrifta. En på ca 22 cm og en liten. Disse har ikke bunn og jeg setter dem på en plate med bakepapir. Massen er så fast at den ikke flyter ut av ringen.
Bruk den forma du har :-)

Stek ved 160 grader i ca 30 minutter. Pass på så den ikke blir for brun. Legg evt over et bakepapir mot slutten av stekingen.



Kremen lager du slik:

5 dl H-melk
1 vaniljestang
250 gram sukker
5 eggeplommer ( her får du eggehviter til marengs :-)) 
30 gram Maizena
250 gram meierismør i biter


Del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene med baksiden på en kniv og legg frø og stang i en kaserolle med melken.


Kok dette opp og sett det til side. La det trekke en time. Sil blandingen og kok den opp på nytt.

Pisk sammen eggeplommer, sukker og Maizena i en egen bolle



Hell over den varme melka mens du pisker.

Ha røra over i en kaserolle og kok dette opp og la det koke i ca ett minutt til det tykner. OBS OBS her MÅ du piske hele tiden!


Rør så inn terningene med smør og rør til alt er godt blandet


Dekk blandingen med plastfolie og sett den kjølig, helst natten over. Kremen skal bli stiv. Hvis den ikke blir stiv kan du legge tre gelatinplater i bløt og blande dem ut i litt kokende vann. Pisk dette inn i kremen. Da vil den bli stivere :-)

Nå kan du begynne å montere kaken. 

Jeg brukte to kurver med jordbær og en liten boks kremfløte til min kake.

Skjær bunnen i to deler på langs, slik at du får to bunner. Bruk gjerne litt sukkerlake til å dynke med.


Jeg legger da ringen tilbake rundt bunnen og kler den innvendig med transarent plast ( overheadark)

Legg så på et lag med jordbærbiter og mouselinkrem


Del jordbær i to og sett dem med sårkanten utover. Legg på den andre delen av bunnen og dekk med resten av mouselinkremen


Pisk fløte og pynt med denne rundt kanten og på toppen. Bruk resten av jordbærene til pynt. Jeg lagde noen små rosa marengs i tillegg :-)



Alle tiders bursdagskake :-)

2 kommentarer:

  1. Hei Toril jeg er ikke bare imponert over dine oppskrifter men din visuelle framstilling er ESTETISK vakker vaker nam nam for øyet flink du

    SvarSlett
  2. Tusen takk for koselig tilbakemelding :-) Jeg synes dette er kjempegøy og jeg synes det er fint når det blir delikat :-)

    SvarSlett