søndag 6. januar 2013


SKILLINGSKAKER




Det er rart med barndomsminner. Plutselig dukker det bare opp en lukt eller smak som bringer deg tilbake til noe som var for lenge siden. 
Her en dag, litt ut av det blå, kom jeg plutselig til å tenke på skillingskakene vi hadde i bakeriet vårt da jeg var liten. Det var ikke noe jeg spiste så ofte, men de både så lekre ut og luktet fantastisk!

Jeg vet ikke om dette er en lokal greie. Jeg har iallefall ikke sett dem etter at jeg ble voksen og flyttet på meg. Når jeg i tillegg har cøliaki er det i tillegg ganske minimale sjanser for at det skal dukke opp alternativer i fristende bakeridisker :-) 

Så da må en gjøre noe med det selv da og derfor har jeg i dag prøvd meg litt fram og endt opp med skillingskaker som så absolutt ble godkjent :-)

Her kan du selvførlgelig variere dem litt etter hva du liker. Du kan både redusere sukkermengden og putte i så mye anis som du liker. Jeg har utelatt egg i denne oppskriften siden det har kommet inn ønsker om eggefrie oppskrifter. Hvis du ikke skal ha melk kan du bruke blå melange og laktosefri melk. Det er også melk i Semper sin mix, så bruk da den melmixen du er vant til.
Jeg har blandet mel i dag. For å få et litt grovt preg uten at det er "korn" i har jeg blandet inn blått og grønt Jyttemel. Det gir også litt bedre bakeegenskaper og deigen blir litt fastere. Hvis ikke nærbutikken din fører Jyttemel, får du kjøpt det på Allergimat.no



Her kommer iallefall min variant :

100 gram smør
5 dl lettmelk
1 pk rød fersk gjær 
1 ss fiberhusk
120 gram sukker
1 ts salt
2 ts anisfrø
200 gram grønn Jyttemel 
100 gram blå Jyttemel
200 gram Semper mix

Smelt smøret på middels varme i en kaserolle og tilsett melken


Smuldre gjær i bakebollen og strø på fiberhusk


Slå over den lunkne melken og bland dette sammen

Tilsett sukker, salt og anisfrø



Så tilsettes melet og la maskina gå til det er blitt en jevn deig

Strø mel på bakebordet og hell deigen ut. Nå lar du den hvile litt så setter den seg og blir ikke så klissen å holde på med.


Rull deigen til en pølse som du deler i åtte emner. Disse trilles til boller som settes på bakepapir på en plate og trykkes lett ned.



Dekk dem med et kjøkkenhåndkle og sett dem lunt til heving i ca en halv time.

Pensle dem med lunken melk og sett dem i ovnen på 190 grader, gjerne varmluft, i ca 15 minutter til de er gyllenbrune.

Avkjøl på rist og server dem lunkne. De smaker definitivt best når de er ferske :-)



De smaker godt bare som de er men kan også godt brukes med pålegg. Jeg har valgt gul ost med syltetøy - kjempegodt. De er også gode med brunost :-)


Dere må bare prøve disse! 

Lykke til!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for denne oppskriften! Det er absolutt minner fra min barndom også, kanskje fra samme bakeri ....!?
    Skillingskakene smaker kjempegodt! De blir kaffemat i dag:-)

    Mvh Hilde

    SvarSlett