tirsdag 22. januar 2013

FRANSKE MAKRONER




PASSION.........AMOUR........LA VIE.........FLEUR......BEAUTE´........

Fransk er herlig å høre på, men jeg forstår desverre ikke et plukk :-) Jeg hadde tysk på skolen og en kan vel si at det er i andre enden av skalaen, men har sin sjarm det og :-)

Jeg har iallefall vært i Paris - og har veldig lyst tilbake - og en kan jo ikke unngå å få med seg franskmenns lidenskap for mat, kaker og egenskapen til å gjøre dette utsøkt.

De franske makronene har de siste årene blitt populære her hjemme. Det finnes en hel mangde oppskrifter og de varierer både i smak, utseende og sødme. Jeg har ikke hengt meg på bølgen for jeg har tenkt at det er for søtt og sikkert himla avansert å få til. Men så fikk jeg en utfordring fra en av leserne mine og da er jeg ikke så tung å be :-) Så viste det seg at det var ikke avansert i det hele tatt. Nå skal jeg ikke skryte på meg et feilfritt resultat - jeg har sett dem vakrere for å si det sånn :-) Men til å være førstereis er jeg ganske fornøyd :-)


Denne oppskriften er veldig enkel og lett å få til hjemme. Den er ikke for søt og du kan variere fyllet som du ønsker, med forskjellig smak og konsistens.

Oppskriften kommer her :

140 gram finmalte skoldede mandler eller mandelmel
185 gram melis
4 store eggehviter
60 gram sukker
fargepasta



Begynn med å sikte sammen melis og mandelmel


Pisk eggehvitene sammen. Start sakte og øk farten på mikseren etterhvert. Strø i sukkeret når egghvitene begynner å bli stive. Massen skal til slutt være blank og luftig.


Tilsett farge hvis du vil ha det. Jeg bruker pastafargene fra Squires kitchen

Bland inn mandel- og melisblandingen litt etter litt helt til alt er godt blandet. Massen skal til slutt være fast og slippe kanten i bollen.



Ta fram en sprøytepose og en tipp med mellomstort hull




Sprøyt fine, små klatter på et bakepapir eller silikonplate


Som dere ser lagde jeg dem med litt topp på denne gangen. Da blir de ikke helt glatte men litt spesielle :-)

La dem hvile i en halv time på benken for at de skal få en liten hinne. Da sprekker de ikke når du steker dem.

Stek dem i 10 minutter på 160 grader. Ta gjerne ovnsdøra opp en gang underveis for å slippe ut fuktighet.

Avkjøl dem mens de står på bakepapiret og ta dem forsiktig av. Du kan gjerne vente til neste dag før du fyller dem.

Lag for eksempel smørkrem til fyll.



160 gram meierismør
500 gram melis
0,5 dl melk
fargepasta

Bland alt sammen i mixeren og pisk det på høy hastighet til det er luftig



Ha dette i en sprøytepose og fyll den ene delen av makronen. Sett den andre på og vips! så har du en ferdig makron :-)






De ble farlig gode.....

Bon appétit :-)

2 kommentarer:

  1. Fantastisk! Jeg lar meg imponere stort! Tusen takk! Dette skal vi prøve snart.

    Fargepasta-kjøpes det på spesialbutikk? Kan det evt. erstattes med konditorfarge?

    Tusen takk! Hilsen Rannveig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding og utfordring!
      Fargepasta kjøper jeg på hobbyhimmelen ( de har nettbutikk) eller på en av nettstedene som har kaketing. For eksempel cakedecoratingcompany.com
      Konditorfarge er mer rennende og vil gi et våtere resultat.

      Lykke til!

      Slett