lørdag 19. januar 2013

GLUTENFRI LØRDAGSPIZZA




Jeg har tre barn som trenger glutenfri mat, i tillegg til meg selv. For oss har det hele tiden vært viktig at maten vi skal spise ikke bare er magefyll. Det skal smake godt og vi skal ha lyst å spise det.

Derfor har jeg brukt mye tid på å utvikle oppskrifter på mat som i utgangspunktet er godt og som er forbundet med kos. En av disse er pizza. Det er mye klein pizza på markedet og mange av oppskriftene på pizzabunn er rett og slett ikke spisende. Denne oppskriften kan jeg gå god for og i dag skal dere få en av de helt enkle variantene som er utgangspunktet for flere av de andre lyse deigene mine :-)

Målet er å lage oppskrifter som er såpass enkle at barna også skal kunne lage mat de har lyst på selv. Jeg bruker maskin på å blande deigen men den kan også lages for hånd. En må bare jobbe litt godt med deigen.

Jeg starter med å lage pizzafyll. Dette blir bare bedre hvis det står og putrer en stund. Dette tar bort noe av bitterheten i tomatene.

2 løk, finhakket
2 bokser hakkede tomater
2 ss tomatpure´
Provencekrydder eller noe annet krydder du liker, feks oregano eller timian
2 ss sukker
salt og nykvernet pepper

Start med å ha godt med olivenolje i en kaserolle. Hell i den finhakkede løken og evt litt hvitløk hvis du liker det. Jeg bruker rødløk siden den er litt mildere i smaken.


Hell i tomatene og tomatpure`



Bland dette og ha i sukker. Dette nøytraliserer tomatene og gir en fin, rund smak

 
Ha i krydder og salt og pepper. La dette stå å putre på lav varme i en god stund.


Provencekrydder er en blanding av oregano, timian, basilikum, rosmarin, bønneurt, anis og lavendel. Det er et anvendelig krydder som jeg bruker mye :-)

Så kan du lage pizzadeig:

50 gram fersk gjær
1 ss fiberhusk
1 ss honning
5 dl lunkent vann
1 ts salt
2 ss olivenolje
550-600 gram Semper mix

Smuldre gjær og strø på fiberhusk.


Hell over vann og honning og bland dette godt. Så er det olje og salt og til slutt mel.



Deigen skal være litt klissete. La den hvile litt slik at den hever litt og setter seg.

Legg bakepair på en bakeplate. Hell deigen på og klem den utover. Jeg bruker enten vann eller olje på hendene og stryker deigen utover.


Du må gjerne lage pizzaboller hvis du liker det. Det er kjempepraktisk å ha i fryseren. Da lager du bare boller istedet og klemmer dem litt ut.

Hell tomatsausen på pizzabunnen


Til denne enkle varianten steker vi karbonade- eller kjøttdeig.



Rasp ost ( det er bedre enn osteerstatning) og strø dette på fyllet med kjøttdeig. Riv til slutt opp litt skinke som du legger oppå osten.


Stek pizzaen på 225 grader i ca 15 minutter.

Vi var så sulten at jeg helt glemte å ta bilde av den ferdige pizzaen :-) He he

Men denne er knallgod og veldig enkel å lage :-)

GOD HELG!!

7 kommentarer:

  1. Får så lyst til å bake av bloggen din så både pizzaen og cookiene skal prøves! Selges vaniljeekstrakt i vanlige butikker forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Unni :-)
      Takk for hyggelig tilbakemelding :-) Det er stas at oppskriftene frister.
      Jeg kjøper vaniljeekstrakt på Hobbyhimmelen ( har nettbutikk), på Ultra eller på nettet. Jeg har også en oppskrift på hvordan du lager det selv på gamlebloggen: snuddpaahodet.blogg.no
      Lykke til!

      Slett
  2. Gleder meg til å prøve nye oppskrifter og få ny inspirasjon. Jeg har vært så fornøyd med oppskrifter i gamlebloggen din! Hilsen Rannveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for skjønn tilbakemelding :-) Det er mange trofaste lesere på gamlebloggen og det setter jeg stor pris på :-)
      Lykke til!

      Slett
  3. Her inne er det mange fristende oppskrifter! Jeg lurer på om du også har en god oppskrift på fylte horn? Dette er noe jeg sliter med å finne, og noe jeg virkelig ønsker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig tilbakemelding :-) Hvis du tenker på salt variant, kan du godt bruke denne deigen og bare ha i litt mer mel. Fyll med det du liker best :-) Jeg kan lage et innlegg på dette :-) På den andre bloggen min, snuddpaahodet.blogg.no, har jeg oppskrift på søte ruller. Anbefales :-)

      Slett
  4. Ingen forsteking av bunnen? Blir den ikke bløt da?

    SvarSlett