mandag 7. januar 2013

APPELSINMUFFINS

- mens vi venter på våren :-)


Ja, jeg vet at det er i tidligste laget å begynne å lengte etter våren :-) Men det er så deilig nå når all snøen forsvant og gradestokken kryper nesten opp til titallet. Vi var på skitur i går og det var jo rene påskestemninga :-) 
Jeg greide heller ikke la være å rake litt rask av plena og undres over hva jeg skal ha i krukkene nå framover.
Fallet blir sikkert høyt når det neste snøfallet kommer - for det gjør det jo - men det får vi ta da :-)

Iallefall hadde jeg to appelsiner liggende i fruktfatet etter jula som måtte brukes nå. Jeg kom til å tenke på det aller første jeg laget på heimkunnskapen på barneskolen og som vi fikk ha med hjem. Formkake med appelsin :-) Jeg kommer fra bakerfamilie og vi bakte så og si aldri hjemme. Det var derfor stas å få bake og servere hjemmebakt hjemme. Kanskje var det der det startet :-)

Jeg har enda oppskriftboka mi fra skolen og i dag ble formkaka omgjort til muffins.


250 gram meierismør
250 gram sukker
revet skall av to appelsiner
4 egg
250 gram Semper mix
2 ts bakepulver
saft av presset appelsin, ca 1 dl

Pisk sammen smør, sukker og appelsinskall til det er luftig.



Bland inn sammenpiskede egg litt og litt. Ha i et par spiseskjeer med mel samtidig så slipper du at røra skiller seg.


Bland inn mel og bakepulver og til slutt juicen.



Bland det hele godt til en jevn røre.



Sett muffinsformer i to brett. Da holder de fasongen bedre :-) Bruk en isskje og legg en liten skje med røre i hver form.




Stek på 170 grader varmluft i ca 15 minutter



Ta kakene opp fra formen og avkjøl på rist



Lag melisglasur av melis, vann og sitronsaft og evt litt farge. Glasuren skal være litt tykk for at den ikke skal renne helt utover. Vent med å pynte til muffinsene er avkjølt.




Sett på litt pynt hvis du vil og bare nyt - både syn og smak :-)



4 kommentarer:

  1. Nam, de så gode ut! Veldig kjekt å ha deg tilbake forresten, den forrige bloggen din brukes flittig når det skal bakes her..:-)

    SvarSlett
  2. Så bra! Takk for tilbakemeldig :-) Det setter jeg stor pris på :-)

    SvarSlett
  3. Jeg husker første gang jeg smakte appelsinmuffins; tror jeg var lettere sjokkert over at du brukte SKALLET på appelsinen i muffinsen;) Et av mange minner fra alle besøkene i Molde!:)

    - Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ha :-) Ja det virker ikke helt bra :-) Men det er jo godt da når en bare tør å smake :-)

      Slett