tirsdag 15. januar 2013

SJOKOLADEKAKE MED HAVSALT




Yummi :-) Sjokolade og salt er en deilig smakskombinasjon :-)
Så i dag tenkte jeg å lage en annen variant enn den sjokoladekaken jeg vanligvis lager. I tillegg er det helt enkel pynt på denne og den er kanskje ikke så mektig.




Kaken passer til en rund form på ca 20-22 cm.

1,5 dl kakao
1,5 dl kokende vann
2,5 dl sukker
2 egg
1 ss vaniljesukker
50 gram smeltet meierismør
1 dl skummet kulturmelk
150 gram Semper mix
1 ts bakepulver
1 klype havsalt

Glasur:

200 gram mørk sjokolade
30 gram mykt meierismør



Sikt kakaoen i en bolle og slå over kokende vann. Bland dette godt








I en annen bolle pisker du sukker, egg og vaniljesukker til det er hvitt og luftig



Hell i smeltet smør og kulturmelk. Kulturmelka gjør at kaka blir mer saftig :-)



Tilsett kakaoblandingen



Bland alt godt sammen 



Tilsett mel og bakepulver og bland til det ikke er klumper og du har en jevn røre.



Hell røra over i en form med bakepapir i bunnen og stek på 175 grader, gjerne varmluft, i ca 45 minutter.



Avkjøl helt

Lag glasur ved å smelte sjokolade i vannbad og bland inn smøret.





Hell dette over kaka og strø på Maldonsalt, ca 1-2 ts







Sett kaka kaldt til du skal servere den :-)




JOY :-)


6 kommentarer:

  1. Hei Toril :)
    Er veldig glad i denne fantastiske bloggen din. Den er til stor inspirasjon for oss med gluten allergi i husholdningen. Hos oss er det far og sønn (9 år) som har cøliaki. Jeg har sett meg ut mangen godbiter som skal testes ut, både brød og kaker :) Tusen takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig tilbakemelding :-) Jeg er veldig glad for at det jeg holder på med også kan være til hjelp for andre :-)
      Kom gjerne med forslag til oppskrifter dere vil ha testet ut eller gjort om :-)

      Slett
  2. Nais!!!
    Denne MÅ jeg bare prøve!
    Jeg som simpelthen ELSKER sjokolade :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne hadde du likt, Kirsti :-) Den ble saftig og god og veldig godt med saltkrønsj oppå :-) Prøv den :-)

      Slett
  3. Jeg gir deg gjerne en utfordring! (Spesielt etter at jeg så bilde av pascal-boka di) Glutenfrie makroner :) Det første jeg gjorde etter å få diagnosen var å gå rett til Pascal og kjøpe meg noe godt, bl. a makroner :) Jeg har kjøpt mandelmel men ikke fått prøvd det selv enda. Har du?

    Hilsen Rannveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rannveig :-) Takk for utfordring! Du kan ta en titt på bloggen i dag :-) De smaker nesten som Pascal sine. Hehe :-) De var superenkle å lage så bare kjør på!

      Toril :-)

      Slett