søndag 13. januar 2013

GLUTENFRI BLÅBÆR- OG MANDELDRØM




Jeg tenkte egentlig å lage en sitronfromasj i går. Vi skulle ha gjester og trengte et litt friskt punktum. Men jeg hadde helt glemt å kjøpe fløte og planene måtte revurderes.

Så da ble det å ta en titt i skuffer og skap og se hva vi hadde til rådighet. 

Det finnes alltid frosne bær i fryseren, siden vi er glade i å lage smoothie og det er alltid litt mel og sukker og selvførgelig mandler etter julen. Så da ble det en mandelrøre og frosne blåbær :-)

Jeg hadde en pose med mandelmel fra Funksjonell mat som jeg brukte. Denne er litt mørk på farge og deigen ble derfor litt sjokoladefarget denne gangen. Hvis du maler mandlene selv vil du få et lysere resultat og enda lysere hvis du skolder mandlene. 

Oppskriften har jeg funnet i et Maison Mat og Vin blad fra i fjor vår og jeg har bare pyntet litt på den og selvfølgelig gjort den glutenfri. Hvis du ikke ønsker glutefri kake er det bare å bytte melet med hvetemel.

300 gram frosne blåbær som tines
saften av 1 sitron
150 gram smør
150gram sukker
3 egg
150 gram malte mandler eller mandelmel
75 gram Semper mix
2 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt eller 2 ts vaniljesukker
1 pose mandelflak

Hell blåbær i en bolle og hell over sitronsaft. La dette trekke mens du lager røra.

Rør smør og sukker sammen til det er mykt


Tilsett eggene, ett av gangen


Hell i mel og bakepulver 



Og så mandelmelet og vanilje


Hell blåbærene over i en ildfast form og dekk dette med røra



Spre det godt utover og strø på mandelflakene


Stek på 180 grader i ca 30 minutter. Hvis du steker den litt mindre vil den bli mer saftig. Dette r en kake som skal serveres med det samme den er stekt. Da er den best :-) Du kan allikevel gjøre forberedelsene i god tid og bare sette den i ovnen når dere rydder av middagen :-)




Server den med vaniljeis og en god kopp kaffe :-)





Håper det smaker!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar