fredag 11. januar 2013

GLUTENFRIE PITABRØD

VERDENS BESTE SOM SELVFØLGELIG OGSÅ KAN LAGES MED HVETEMEL


Dette er den oppskriften som kanskje er mest populær her i huset :-) Det er også en av de oppskriftene jeg har fått mest tilbakemeldinger på. Den er enkel samtidig som de smaker supert.

Jeg viser den glutenfri her, men for dere som vil lage den med vanlig mel er det bare å bytte ut mixen med hvetemel. Det er også mulig å bytte noe av melet med litt grovt mel for et litt sunnere alternativ.

Jeg lager stor porsjon når jeg først lager disse. De fleste ryker unna men de egner seg også veldig godt til frysing og kan tas opp og varmes rett før du skal ha dem.

Vi fyller dem med marinert kylling eller karbonadedeig, gjerne med tacokrydder, masse deilige grønnsaker og litt rømme og sweet chilisaus. Her er det bare å ta det dere liker. Det funker godt med vanlig pålegg i matpakke også :-)

Her er oppskriften på 12 pitabrød:

1 pakke blå fersk gjær ( 50 gram)
1 ts fiberhusk
1 ss honning
5 dl lunkent vann
3 ts salt
4 ss olivenolje
ca 750 gram Semper mix

Smuldre gjær, strø på fiberhusk og ha i honning. 


Slå over vannet og la det gå i maskina til alt er godt blandet

Tilsett salt og olje og tilslutt mel.


La dette knas i maskina til du har en jevn deig.



Hell deigen på et melet bakebord og la den hvile i ca ti minutter så den setter seg litt og ikke blir så klissete.



Del i 12 emner og trill ut boller som du setter på et bakebrett med bakepapir.



Strø på mel og trykk bollene flate.




La dem heve i iallefall 30 minutter, gjerne lengre, på et lunt sted. Jo lengre de står dess lettere blir dem.

Stek på 230 grader varmluft i 6-8 minutter.



Server straks :-)


God fredag og god helg!

3 kommentarer:

  1. Disse skal jeg prøve! Har akkurat bakt og smakt rundstykker du hadde på gamlebloggen. Jeg ble så glad og lettet! Har hatt cøliaki i fire år, og ikke fått til denne gjærbaksten. Men denne gangen var annerledes. Smakte utrolig godt! Fikk ny giv og bakelyst! Tusen talkk for gode oppskrifter som er enkle å følge. Håper du fortsetter med bloggingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du fikk dem til! De er knallgode og denne deigen kan du egentlig bruke som basisoppskrift til både brød og rundstykker. Jeg skal gjøre så godt jeg kan for å finne flere gode oppskrifter til dere der ute :-) Takk for at du gir meg tilbakemelding :-)

      Slett
  2. Tusen takk for fin blogg(er) og takk for flotte oppskrifter. Jeg har en datter som fikk påvist cøliaki rett før jul og det var da jeg fant deg. Hun spiser rundstykkene dine hver dag og nå har jeg prøvd pitabrøene dine for første gang. Det blir spennende.
    Har tatt de ut av ovnen nå og her skal det smakes. Tusen takk <3

    SvarSlett