lørdag 26. januar 2013

GLUTENFRI TEKAKE

FANTASTISK GOD 




I dag ble det et lite eksperiment igjen :-) Og det ble til de grader vellykket! Da jeg tok den første biten begynte jeg nesten å lure på om jeg hadde tatt feil mel... :-) Men det hadde jeg ikke og dermed blir nok denne gjærdeigen utgangspunkt for mye godt :-)

Denne gangen ble det en kake med litt frukt og bær, litt sitrus og en krumbel med mandler.

Selve gjærdeigen lager du slik :

50 gram rød fersk gjær
75 gram sukker
1,5 dl lunken melk
2 egg
1/2 ts kanel
1/2 ts vaniljeekstrakt
1/2 ts salt
revet skall av en  halv sitron
500 gram Semper mix
75 gram mykt meierismør



Start med å blande gjær, sukker og melk i bakebollen.

Tilsett egg, sitronskall, kanel, salt, vanilje og så mel. Bland godt.

Skjær smøret i terninger og tilsett dette og mix videre.

Du vil nå få en lett klissete deig som er blank og fin.


Ha bakepapir i en form som er ca 20 x 30 cm og trykk deigen ut i denne.

Pensle med en blanding av 1 egg litt fløte og et dryss med kanel.

Sett deigen på et lunt sted slik at den hever godt. Jeg satte den ved ovnen med god fyr i :-)


Så er det toppingen:

Skjær ett eple i små terninger. Press over saften av en halv sitron. Så er det bjørnebær. Jeg er så heldig at jeg hadde noen på en busk i hagen som jeg reddet noen fra små barnehender her i høst. Disse har ligget i fryseren og ventet på akkurat denne dagen :-) Hvis bjørnebærene er sure så strø på litt sukker.





Bland epler og bjørnebær i en skål.



Når deigen er ferdig hevet heller du blandingen på toppen.



Nå lager du en krumble:

50 gram Semper mix
50 gram hakkete mandler
50 gram kaldt meierismør
2 ss perlesukker
2 ss rørsukker
litt kanel
1 pose mandelflak ( 35 gram)


Bland dette godt og strø det oppå eple/bjørnebær blandingen.



Stekk dette ved 170 grader varmluft i ca 20 minutter

Ha kaken over på rist men server den lunken





Kjempegod ettermiddagste :-)


2 kommentarer:

  1. Dette ser super godt ut Toril skulle ønske du bode litt nermere. Nam nam ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-) Du får gjøre klart kjøkkenet til jeg kommer på besøk :-) Du er jo rimelig god på kjøkkenet selv også da og jeg gleder meg til Oslohelg :-)

      Slett