mandag 8. desember 2014

MORMORS VANILJEKRANSER
                         ANNO 1932
                                  GLUTENFRI ANNO 2014




Jeg er så utrolig heldig! Jeg har fått overtatt mormors kokebok. Her er det mye historie!
Hun har begynt å skrive i den i 1932 og de første oppskriftene bærer preg av kjøkken med ikke alt for moderne redskaper :-) Det er blant annet ikke temperatur på ovnen i oppskriftene :-)


Oppskriftene er selvfølgelig ikke lagt opp til glutenfritt kosthold og det er godt med fett i mye av det :-)

I dag har jeg prøvd meg på mormors vaniljekranser. Jeg har gjort den glutenfri og ellers tatt meg frihet til å ha i litt mandelmel og vaniljestang.


Opprinnelig oppskrift:
1 egg
250 gram smør
500 gram mel
200 gram fint melis
2 ts bakepulver
vaniljesukker


Min oppskrift:

2 egg
50 gram melis
Frø fra en vaniljestang
150 gram lyst rørsukker
250 gram smør
60 gram mandelmel
150 gram Semper mix
300 gram blått jyttemel
2 ts bakepulver

Start med å piske egg og sukker. Ha i vaniljefrøene og pisk dette godt en stund.


Ha i myke smørterninger og bland dette godt

Hell i melet sammen med bakepulver


Jeg prøvde meg på å sprøyte dem ut i litt fint mønster men deigen var for tjukk så det ble vanskelig

Så jeg rullet ut pølser med hendene istedet. Jeg penslet dem med eggehvite og strødde på perlesukker


Sett dem på bakepapir og stek på 200 grader i ca 7 minutter

Avkjøl før du flytter dem



God som julebakst og gjerne sammen med god vaniljeis :-) De forsvant så fort her i huset at jeg iallefall må ha en runde til før jul :-)

Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar