onsdag 2. januar 2013

GLUTENFRITT MATPAKKEBRØD



Med tre cøliakibarn som skal ha matpakke hver dag, er det viktig å finne et brød som både smaker godt og som holder seg rimelig ferskt. For å få dette til må en bruke litt fett og andre kilder til et saftig resultat.
Jeg synes det gjør susen med ost og yoghurt i brødbaksten og at fersk gjær får det til å heve bedre.

Så jeg har jobbet fram denne oppskriften som ikke avviker så mye fra rundstykkene. Som dere ser har jeg litt havregryn i disse. Hvis du ikke skal ha havre kan du bare utelate det og heller ha i litt mer mel. 

Jeg synes også det er litt deilig å lage brødene uten form. Alt for mye av det som er glutenfritt er laget i form. Ja, resultatet blir saftigere hvis deigen er litt klissete og nesten rennende, men denne oppskriften sikrer et saftig brød selv om deigen er så fast at brødene kan bakes ut.

Her er oppskriften:

150 gram smør
7 dl melk
50 gram fersk blå gjær
1 ss fiberhusk
2 ss honning
2 egg
1 dl sesamfrø
2 ts salt
1 dl glutenfri havregryn
4 dl revet ost ( ikke bruk osteerstatning)
1 dl yoghurt naturell
ca 1 kg Semper grov miv / mix med fiber

Smelt smøret og hell melka i kaserollen. Varm til fingervarmt.



Strø fiberhusk over den smuldrede gjæren og ha i honningen. Hell melka over og sett i gang mikseren.



Tilsett honning og resten av ingrediensene. La mikseren elte deigen til alt er godt blandet inn. 

Hell deigen på et melet bakebord og la den hvile i 20-30 minutter. Da får den hevet litt og samtidig satt seg slik at den blir lettere å jobbe med.



Del deigen i to emner og bak ut brød i den fasongen du ønsker. Jeg synes det er litt fint med runde brød :-)

 






Sett brødene på et brett med bakepapir. Strø over litt mel eller sesamfrø og snitt brødene så slipper du at de sprekker.  Heves i ca 30 minutter på et lunt sted.

Stekes på ca 200 grader varmluft i ca 30 minutter



Håper dette faller i smak hos andre også :-)

Lykke til!

7 kommentarer:

  1. Hei, så kjekt at du er tilbake:)) Jeg har en gutt som liker å være med å sjekke den gamle siden din for godt glutenfrie oppskrifter. Kan tenke meg han vil sjekke denne siden også:))
    Takk for mange gode tips, inspirasjon og oppskrifter.

    Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fro koselig tilbakemelding, Anne :-) Jeg setter pris på at dere liker det dere finner på sidene mine :-) Håper jeg kan fortsette å finne på noe dere liker. Kom gjerne med ønsker på saker jeg kan lage :-)

      Toril :-)

      Slett
  2. Heia, tusen takk for at du deler slikt kjempegodt brød med alle oss andre. Jeg har en gutt på 10 år som fikk cøliakidiagnosen i desember 2012, og det har ikke vært lett å finne brød som han liker. Kresen er han fra før, men dette brødet var det beste han hadde spist så langt. Da har det vært kjøpt brød og jeg har baka. Her etter er det bare dette brødet som gjelder :-)

    Hilsen Sissel

    SvarSlett
  3. Så flott! Ja, det gjelder å finne noe som ligner litt på "vanlig" mat. Jeg har tre stykker med cøliaki og jobber aktivt for å finne alternativer som vi serverer uten å gjøre noe nummer ut av det og ingen trenger å vite at det er glutenfritt :-) Så når vi lager brownie og sjokoladekake spiser hele selskapet det og ingen sier noe annet enn at det var godt :-)
    Bloggen er ment som en kokebok for cøliakere rundt omkring og jeg skriver også for at barna mine skal få det enklere når de engang flytter hjemmefra. Derfor er det alltid beskrivelser og bilder av mel osv.
    Kom gjerne med ønsker om oppskrifter og tips om forbedringer :-)
    Lykke til videre!

    Toril

    SvarSlett
  4. Hei!
    Først vil jeg si TUSEN TAKK for at du lager så flotte detaljerte innlegg, det er til veldig god hjelp for oss som nettopp har begynt å famle rundt etter glutenfri mat:-) Ulike frosne brød ble prøvd uten videre hell, så nå er det bare å begynne bakingen. Dette skal prøves i morgen!
    Utrolig mange flotte oppskrifter du deler, tusen takk!
    Vh SHL

    SvarSlett
  5. Dette brødet anbefales virkelig for det er saftig og godt! Endelig har dattera mi begynt å spise brød igjen etter å ha vært skikkelig brødlei :)

    Hilsen Rannveig

    SvarSlett
  6. Kjempe godt brød, takk for oppskrift! Driver og ser etter den beste glutenfrie skolebrød oppskriften, har du noen tips? :)

    SvarSlett