søndag 23. november 2014

Surdeigsbrød med fiken og valnøtter

GLUTENFRITT SURDEIGSBRØD
                             Med fiken og valnøtter


Jeg er alltid på leting etter god gjærbakst. For oss som baker glutenfritt, er gjærbakst kanskje det som gir flest grå hår på hodet :-)
Det finnes flere mikser med melalternativer og det kan være greit å se litt på innholdsfortegnelsen. Det er mye av både kalorier og karbohydrater i de fleste miksene og det er stor variasjon på fiberinnhold.
I dag har jeg prøvd Finax sin surdeigsmiks. Jeg har savnet litt grov tekstur, litt sånn rugutseende. Det synes jeg at jeg fikk fram her :-)


Jeg tok som sagt utgangspunkt i Finax Surdeigsmix. Denne finnes i dagligvare med litt godt utvalg, feks Meny. Jeg kjøpte min hos Allergimat som også selger hele sortimentet på nett :-)



Jeg smakssatte med fiken, sitronskall og valnøtter med tanke på å bruke det til god ost :-)

Oppskrift:

1 pk surdeigsmix
5,5 dl lunkent vann ( mer væske enn det som står på pakken - gir saftigere brød :-))
2 egg
70 g valnøtter
100 g fiken
Revet skall av 1/2 godt vasket sitron

Del fiken i biter og hakk nøttene grovt


Bland mel med væsken og eggene


Elt deigen godt i kjøkkenmaskin
Bland inn nøtter, fiken og sitronskall. ikke rør for lenge og for hardt her, da vil fikenen gå i filler :-)



Jeg delte deigen i to emner og lagde to ovale brød. Forheving er ikke nødvendig men gjør det gjerne hvis du bruker å gjøre det.


Sikt over litt glutenfritt mel og snitt dem forsiktig i det mønsteret du ønsker med en skarp kniv. Dette gjør at brødene ikke sprekker så lett når de stekes.

La brødene stå lunt så lenge du har tid :-) De er ganske tunge så de har godt av å stå litt. Du må iallefall la de stå 40-60 minutter.

Stek brødene på 210 grader, gjerne varmluft i ca 30 minutter



Avkjøl på rist




Jeg skjærer tynne skiver og rister dem. Da får du fram deilig nøttesmak. Sever med en god blåmuggost eller brie og fikenmarmelade.



Oppskrift på marmelade kommer :-)



Nyt!

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for god inspirasjon og supre oppskrifter. Jeg lagde dette brødet i går, men byttet ut fiken med tørkede aprikoser og tranebær, noe som også fungerte veldig bra:-)
    Ville bare tipse deg om at på pakken står det at man skal bruke 4,5 dl vann til en halv pakke melmix, dvs. at man egentlig bør ha 9 dl væske om man bruker hele pakken. Jeg så ikke dette før etterpå og det fungerte jo fint med bare 5,5 dl også.
    Veldig kjekt at du har tatt opp bloggingen igjen:-)
    God jul til deg og dine!

    Mvh Sissel

    SvarSlett