søndag 28. desember 2014

GLUTENFRI VØRTERKAKE

GLUTENFRI VØRTERKAKE
                  I BRØDFORM :-)




Før jul var jeg så kjempeheldig å bli invitert hos gode venner som er så heldig å ha vedfyrt steinovn i kjelleren. Vi ble en god gjeng og det ble mye bakst. Midt oppe i det hele var det tatt hensyn til at jeg har cøliaki og det var satt av eget bord for utbaking av mine brød :-)




Jeg lagde deigene hjemme om morgenen og lot dem kaldheve ute. De begynte å heve så derfor endte de på verandaen :-) I og med at brødene skulle settes direkte på stengulvet i ovnen, valgte jeg å ha mine i form.

Jeg valgte å lage opp noen ulike julebrødvarianter for å ha i fryseren nå i jula. Jeg skjærte opp skiver da jeg kom hjem og la dem rett på frys. Da blir de som ferske :-)

Det første brødet jeg deler er altså vørterkake. Jeg har grunnet litt på hvordan jeg skulle lage det. Jeg fant en oppskrift i Scønberg Erkens gamle kokebok og brukte denne som utgangspunkt. Så gjorde jeg om på mel og brukte syrnet melk. Som dere ser har jeg brukt ulike meltyper og laget en mix selv. Dette kan dere bare bytte på hvis dere ikke har sortene tilgjengelig. Resultatet ble iallefall kjempegodt!



OPPSKRIFT

50 GRAM SMØR
5 DL H-MELK
2 DL KULTURMELK
50 GRAM FERSK BLÅ GJÆR
160 GRAM MØRK SIRUP
1 TS SALT
2 TS FIBERHUSK
40 GRAM RISMEL
40 GRAM MAISMEL
20 GRAM SOYAMEL
500 GRAM SEMPER MIX
200 GRAM JYTTE TEFF


Start med å smelte smøret og tilsette melka i dette. Hvis du skal bake det ut innen kort tid, lar du væsken være fingervarm. Skal du kaldheve kan den være kaldere.


Tilsett mørk sirup, salt og fiberhusk. Bland dette sammen i en kjøkkenmaskin.
Så tilsetter du melet. Deigen skal etterhvert være lett klissete. Bruk så mye du må av mel for å få dette til. Det skal ikke være en helt fast deig.

Legg en stripe med bakepapir i en brødform og spray formen med formfett. Hvis du ønsker å ha runde kaker, lager du boller i passe størrelse og setter dem på bakepapikledd bakeplate.

Jeg pyntet mitt brød med en flette :-)



La det heve til det er ca dobbel størrelse. Stek det på ca 220 grader i ca 30-40 minutter. Det skal være gyllenbrunt.


Det ble en god og rund smak på det og blir helt klart et følge på årets julebufet her i huset :-)


2 kommentarer:

  1. For en inspirerende og herlig blogg!! Håper du ikke har sluttet å blogge. Hilsen Pam i sør.

    SvarSlett
  2. Hei skal det ikke rosiner i oppskriften !

    SvarSlett