søndag 14. desember 2014

GLUTENFRITT JULEBRØD                    MØRKT OG SAFTIG MED MYE SMAK AV JUL



Jeg har vært så heldig å få bakt årets julebrød i vedfyrt steinovn! Det satte den ekstra spissen på brødet. Da jeg tok dette ut av ovnen, duftet det jul i hele rommet :-)
Jeg har krydret det godt, og det er kanskje et brød for de som er litt voksne. Jeg kommer til å ha noen skiver av dette framme ved julebuffetene i år og det smaker nydelig med for eksempel ost.

Her kan du regulere hva du ønsker å putte i, både av krydder og frukt. Dette er et forslag og noe som går an å ha som utgangspunkt.

Jeg var en tur i København forrige helg. Der var vi i Tivoli og fikk med oss julemarkedet. Det var en herlig opplevelse med julelukter ogjulestemning. Det er boder inne i Tivoli, der de selger alt fra gløgg til julekuler, krydder og ullsokker. Jeg brukte naturlig nok mest tid i de bodene som hadde godsaker til baking og matlaging :-)


Blant annet fikk jeg med meg helt pommeranskall og sukat hjem. Jeg har aldri sett dette i hele biter og her er det mye smak!


Så ble det et lite glass safran til lussekattene og et glass med tørkede blomster til en kake

I dette brødet bruker jeg både pommeranskall og sukat. Pommeranskallet må bløtes opp. Jeg la hele skallet i en bolle og dekket det med kokende vann. Så skjærte jeg det opp i biter. Det lukter nydelig appelsin. Hvis du ikke får tak i dette kan du bruke fruktbiter som selges i de fleste matvarebutikker.



OPPSKRIFT

3 DL KULTURMELK
2 DL VARMT VANN
50 GRAM FERSK BLÅ GJÆR
150 GRAM MØRK SIRUP
1 EGG
2 TS FIBERHUSK
2 STRØKNE TS MALT NELLIK
2 STRØKNE TS MALT INGEFÆR
40 GRAM MAISMEL
300 GRAM BLÅTT JYTTEMEL
80 GRAM SEMPER MIX
50 GRAM ROSINER
40 GRAM SUKAT
25 GRAM POMMERANSKALL

Jeg har blandet litt maismel inn sammen med mix. Jeg synes Jyttemelet kan bli litt tungt alene. Prøv deg gjerne litt fram med det du best liker å bruke. Dette ble iallefall et veldig saftig resultat.

Bland melk og varmt vann slik at det blir lunkent. Bland dette med gjær og tilsett sirup, egg, fiberhusk og krydder.

Bland så inn melet og miks det godt i bakemaskin.



Bland inn fruktbitene og rosiner. Vær litt forsiktig slik at de ikke går for mye i stykker


Jeg smurte to brødformer og la en stripe med bakepapir i bunnen.

Hell deigen i formene og glatt den litt ut. Sikt jyttemel på toppen.

Stek brødene på 220 grader i ca 30-40 minutter.


Skjær brødet i tynne skiver og putt i fryseren. Ta opp det du trenger etterhvert - da har du fersk julebrød hele jula :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar