tirsdag 25. november 2014

FIKENMARMELADE







Fiken er perfekt følge til litt skarpe oster og jeg elsker det til blåmuggost

Denne oppskriften fant jeg i julenummeret til Tara. Jeg har bare memorert oppskriften etter et besøk hos min mor så jeg var litt spent på hvordan den ble. Det funket fint!

Oppskrift:

ca 250 g tørkede fiken
3 dl vann
1 vaniljestang
1 stjerneanis
revet skall av en sitron


Vask sitronen godt og riv skallet fint. Bruk bare det helt ytterste skallet. Det hvite inni er litt bittert.
Del fikenen i biter og ta skjær av stilken. Skrap frøene ut av vaniljestangen.


Ha fikenene i en bolle og hell over vannet. La det stå å svelle en times tid.



Ha alt i en kaserolle og kok opp. Her kan du ha i noe av sitronskallet og tilsette resten mot slutten.


La det småkoke i ca et kvarter



Ta ut stjerneanisen og mos massen med stavmikser


Ha marmeladen over på rene glass og oppbevar i kjøleskap. Holder iallefall en uke.

Nyt med for eksempel surdeigsbrød med blåmuggost.

Jeg lagde til et lite brett med brød, ost og marmelade til en god nabo :-)


Et must på julelunsjbordet :-)

Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar