fredag 5. juli 2013

KAKER MED MARKJORDBÆR

MANDELBUNNER MED OSTEKREM OG MARKJORDBÆR



Jeg kan glatt gi avkall på mye annen rikdom, så lenge jeg har mitt eget deilige markjordbærsted :-) Det er ren lykke når jeg går tur og disse bittesmå herlighetene lyser mot meg.


Nå er de akkurat blitt såpass modne at jeg ikke kunne motstå fristelsen med å knekke av et strå og putte på en perlerad med søte, gode bær :-)


Jeg tenkte jeg kunne lage noe med disse som ingrediens. Det er jo ikke mange, så de er mer ment som pynt og litt friskt hint :-) Så hvis du ikke får tak i markjordbær, kan du veldig gjerne bruke vanlige jordbær eller noe annet :-)


Jeg starter med å lage små mandelbunner. Du kan selvfølgelig også lage en stor bunn.

4 stivpiskede eggehviter
150 gram malte mandler
150 gram melis

Pisk eggehvitene


Tilsett mandler og melis


Bland dette forsiktig sammen



Fordel massen i formene


Stek på 160 grader i ca 20 minutter. Hvis du lager stor kake trenger den 30-40 minutter. Jeg synes det blir saftigere hvis den stekes kortere.


Så lager du ostekrem.


Her bruker jeg like deler kremost og melis. 
200 gram kremost
200 gram melis
1 ts vaniljeekstrakt eller vaniljesukker

Dette piskes kraftig sammen


Fordel det utover bunnene, eller gjør som meg å ha det i en sprøytepose og lag fine topper

 Pynt med bær




Nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar