søndag 16. desember 2012

FUDGE


Jeg er stadig på jakt etter gode oppskrifter på karameller :-)

Fudge er en deilig variant av karamell som de fleste synes er godt. Det er noe med konsistensen og smaken som iallefall appelerer til meg.




Denne oppskriften synes jeg er god  mest på grunn av at den ikke sukrer seg og blir kornete. Det er selvfølgelig opp til deg hva slags smak du vil ha på dem. Selv foretrekker jeg en mild vaniljesmak og synes det holder. 

Her kommer iallefall en grunnoppskrift som fungerer :-)

1 vaniljestang
225 gram lyst rørsukker
1 boks kondensert melk ( 3 dl)
30 gram smør
1 ts glukose


Skrap ut frøene fra vaniljestangen og ha dem sammen med sukkeret og den kondenserte melka i en tykkbunnet kaserolle.
Varm det på lav varme mens du rører hele tiden. Jeg bruker en slikkepott av silikon til dette som er perfekt.
Når sukkeret er løst opp tilsettes smør og glukose.


Kok på lav varme til det har fått en gyllen farge, ca 110 grader.
Hell det ut i en liten form som er kledd med aluminiumsfolie.


Avkjøl massen før du tar den ut av formen og kutter i passe biter


Dette er farlig godt altså :-) 

Jeg finkuttet slik at hjørnene og kantene som ikke er så høye ble lagt i en egen boks for å bruke til Snickerskuler. For å si det sånn så var jeg ikke rask nok til å lage snickersen til at restene kunne brukes :-) He he



Kos dere med denne og lykke til!


3 kommentarer:

  1. Disse må jeg bare prøve å lage:)
    Tusen takk for all inspirasjon til å bake, denne siden var virkelig flott:)

    SvarSlett
  2. Takk for veldig hyggelig tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  3. Åh! Disse så gode ut! Skal helt klart prøve de til jul, om ikke før... :)

    SvarSlett