tirsdag 18. desember 2012

GLUTENFRIE RUNDSTYKKER



I dag ble det, etter barnas ønske, ferske rundstykker til frokost :-)

Disse er kjempegode samtidig som de er enkle å lage. 

Jeg bruker fersk gjær til glutenfri gjærbakst hvis jeg har det i hus. Synes det hever seg bedre med det. Men hvis du har tørrgjær i skuffa så ikke la vær å lag dem for det :-)

Når jeg lager glutenfri bakst prøver jeg å ta meg litt god tid på kjøkkenet. Da blir det litt enklere å veie nøyaktig opp og dermed få et bedre resultat.

Denne oppskriften kan du bruke som basis for andre ting også. Du kan bytte ut grovt mel med fint og få lyse rundstykker eller loff. Det går også fint å tilsette litt frø eller havregryn og få en grovere variant.

Her kommer oppskriften:

100 gram smør
5 dl melk
2ss honning
1ss fiberhusk
2 ts salt
1 dl sesamfrø
1,5 dl yoghurt naturell
3 dl revet ost ( ikke bruk osteerstatning)
2 egg
750 gram Semper grov mix


Smelt smøret og tilsett melka. Dette skal bli fingervarmt. 



Smuldre gjær og strø på fiberhusk. Slå melka over dette.




Tilsett resten av ingrediensene og elt det godt sammen i maskin.







Hell deigen ut på et bord med mel og la den hvile i ca 15 minutter. Da får deigen satt seg litt og blir lettere å jobbe med. Den får også hevet seg noe.




Del deigen i ca 16 biter og form avlange rundstykker med hendene.

Fukt de med litt vann og strø på mel, sesamfrø, valmuefrø, ost eller noe annet du liker.

Snitt dem lett med en skarp kniv og sett dem til heving i ca 30 minutter.

Stekes ved  200 grader, gjerne varmluft i 15-20 minutter





Avkjøl på rist.

De smaker selvfølgelig best helt ferske men kan godt fryses og tas opp etterhvert som du trenger.




Velbekomme!


5 kommentarer:

  1. Utrolig gode! Takk for oppskrift! Jeg byttet youghurt med kokosyoughurt og smør og melk til melkefritt alternativt. Fungerte også veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi tåler ikke melk så det er supert med melkeerstatning. Men hva brukte du i stedet for ost?

      Slett
    2. Jeg har prøvd å bytte ut ost til både hvit geitost og også til litt solsikkefrø og gresskarkjerner (men da litt mindre mengder). Begge deler fungerte bra.

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett