lørdag 29. desember 2012

GLUTENFRI FYRSTEKAKE


Til nyttårsaften blir det en klassiker på bordet hos oss. 

Jeg fikk lyst å lage fyrstekake :-) Det er en supergod kake som ikke er all verden avansert å få til. Den ser alikevel flott ut. 



Denne oppskriften er en gammel resept fra bakeriet vårt. Jeg har bare byttet ut melet med glutenfritt og dere som ikke ønsker det lager den bare med samme mengde hvetemel.

Her kommer oppskriften:

160 gram meierismør
135 gram sukker
2 eggeplommer
2 ss fløte
310 gram Semper mix
2 ts bakepulver

2 pk makronfyll
2 egg


Rør mykt smør og sukker sammen




Tilsett eggeplommene og fløten og bland godt. Skrap ned fra kantene med en slikkepott og bland igjen.









Tilsett mel og bakepulver og bland det hele sammen til en jevn deig.




Smør en form og trykk deigen ut i bunnen og oppover kantene




Lag makronfyllet etter anvisning på pakken. Jeg brukte Freia sine som skulle blandes med 3 ss kokende vann pr pakke. I tillegg blander jeg inn to egg for å få en saftig og fin masse. 

 




Hell dette opp i forma med den uttrykte deigen




Kjevle ut pølser av deig på en godt melet plate og kutt remser med en sikk sakk kutter eller bare en vanlig skarp kniv.




Lag fint mønster på kaka og pensle til slutt med eggehvite.





Stek på 175 grader i 30-40 minutter. Obs så ikke den blir svidd. Glutenfritt mel tar raskere farge.





Ha en fin nyttårsfeiring, alle sammen !


2 kommentarer:

  1. Hei og velkommen tilbake!! Du har så mange gode oppskrifter, men uheldigvis tåles heller ikke egg her i huset. Blir overlykkelig hvis du har nnoen gode oppskrifter uten egg:) Keep on the good work. God jul

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fro veldig hyggelig tilbakemelding :-) Kjekt at du finner noe du kan bruke på sidene mine.
      Jeg skal legge ut alternativer uten egg. Hvis du har konkrete ønsker om oppskrifter så bare fyr løs!
      GODT NYTT ÅR!

      Slett