mandag 31. desember 2012

PANACOTTA

                                       



Nyttårsaften!
Kalkunen ligger klar på benken og jeg har store planer for en appelsinsaus med chili. Tror dette blir bra :-)
Jeg er ikke veldig begeistret for fyrverkeri og slik været er her i dag, er det like greit. Det frister ikke så mye å gå ut i regnet for å fyre opp raketter. 
Men jeg skal,slik jeg pleier, tenne i lyktene utenfor og håper på at det skaper litt stemning tross alt :-)

Til dessert i dag har jeg valgt et litt lett punktum. Det ble litt fløte i panacottaen, men hvis du ønsker å gjøre den enda lettere er det bare å bruke mer lett melk eller bytte ut fløten med h-melk.

Til 8 dessertskåler trenger du dette:

1-2 vaniljestenger som kuttes på langs
100 gram sukker
2,5 dl kremfløte
1,5 dl lett melk
4 plater gelatin
2 dl yoghurt naturell

Bær eller frukt til pynt. Jeg laget en jordbærcollis av frosne jordbær og melis. Dette blir en god saus som egner seg godt.

Legg gelatinplatene i bløt i en bolle med kaldt vann


Gi fløte, melk, vaniljestang og sukker et oppkok. Ta ut vaniljestangen.

Klem vannet ut av gelatinplatene og rør dem inn i den varme melkeblandingen. La det avkjøles noe og bland inn yoghurt naturell.

Sil blandingen i opp i en mugge.



Slå melkeblandingen over i dessertskåler





Sett skålene i kjøleskap til de stivner

Lag jordbærsaus eller annen frukt- eller bærsaus. Pynt med frukt og bær og server :-)



 


GODT NYTT ÅR!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar