mandag 17. desember 2012

PASCALS NYDELIGE MARSIPAN




Her forleden lot jeg meg virkelig lede inn i fristelsen! Jeg ser i utgangspunktet på meg selv som ganske fornuftig når det kommer til kosthold og mosjon. Til hverdags er det ganske så variert med både fisk, kjøtt og grønnsaker. Men så er det denne lysten til å lage alt som ser godt ut da som er min bane. Ikke at jeg nødvendigvis lager bare for å spise det, men vel så mye for å glede meg over å lage!
Men altså; her om dagen skulle jeg da som en oppladning til advent- og julekos kjøpe en kokebok med oppskrifter for å lage søtsaker med lite eller ingenting sukker. Målbevisst mot kakebokhylla for bare å plukke med meg boka, betale og gå - men der..... der stod den. Denne herlige boka som tar meg tilbake til noen av de mest fantastiske smaksopplevelsene jeg har hatt - Pascal. For dere som ikke har hatt gleden av et besøk på Pascals konditorier i Oslo - stikk innom neste gang!




Så i et svakt øyeblikk fikk sukker være sukker og erstatning være erstatning :-) Pascal ble med meg hjem :-)











Og så er det til å begynne å bla. Men hvor skal jeg begynne. Alt frister!
Jeg valgte å starte med marsipan siden det snart er jul og marsipan hører denne til. Jeg laget noe av den med kandisert appelsin og har farget noe av den til søte små julekuler.



Her er grunnoppskriften på marsipanen :


275 gram mandler
225 gram sukker
75 gram vann
50 gram glukose





Kok opp en kaserolle med vann og hell mandlene oppi i noen minutter. Avkjøl og ta skallet av mandlene ( Dette kalles skoldede mandler) Tørk mandlene før du fortsetter.




Kok opp sukker, glukose og vann til 120 grader i en kjele.









Tilsett mandler og avkjøl.




Hell alt over i en foodprocessor med kniv og kutt det til du har en fin masse. Hvis det virker litt tørt er det bare å kna den sammen for hånd. Det virket iallefall bra for meg :-)


I og med at det er mye mandler i denne marsipanen, egner den seg godt til å steke. Det er veldig godt og veldig enkelt :-)

Lykke til og kos dere!

2 kommentarer:

  1. Hei Torhild. Ja, da får du bare friste oss i vei med nye godiser på ny blogg med utrolig koselig navn/titte. Spennende. Blir gøy å følge deg videre. Lykke til.

    Ønsker dere alle ei flott jul :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ingunn :-) Gøy å være i gang igjen :-)
      God jul til dere også :-)

      Slett