fredag 21. desember 2012

GLUTENFRI KRYDDERKAKE MED FIKEN OG EPLER




Jeg er så heldig å ha gode venner :-) De kjenner meg etterhvert godt og det vanker stadig spiselige gaver som jeg setter stor pris på. Naboene er glad i å prøvesmake og jeg vet ikke om det var et hint, men her om dagen fikk jeg et glass med fikensyltetøy :-) Det måtte jeg jo finne noe å bruke på og da falt valget på en krydderkake med nettopp fikensyltetøy og epler. Jeg har puttet i julens ktydder og nå lukter det deilig jul i huset :-) ( Det er så som så med grønnsåpelukt....men pytt pytt :-))

Dere som av en eller annen grunn ønsker å bruke hvetemel i denne kaka, kan bare bytte ut melet i samme mengde.


Altså, her kommer oppskriften:

100 gram meierismør
200 gram lyst rørsukker eller muskovadosukker ( gir en litt karaftigere smak enn vanlig sukker)
100 gram gyllent rørsukker
3 store egg
300 gram Semper mix
2 ts bakepulver
2 ts malt kanel
1 ts malt nellik
2 ts malt ingefær
1 dl fikensyltetøy
2 epler i små terninger ( uten skall og kjerner)

Rør smør og sukker til det er godt blandet i en jevn masse


Bland i eggene ett og ett


Bland melet, bakepulveret og krydrene godt sammen


og tilsett dette i smør, sukker og eggeblandingen.


Rør inn fikensyltetøy og eplebiter.

Jeg fordelte deigen i to små runde former. Har kan du også velge en på ca 24 cm eller en firkantet,

Stek kaken på 175 grader i ca 30.40 minutter. Stikk en pinne inn i midten av kaka og sjekk at det ikke er deig på den.






En deilig kake som også er lekker å ta med på julebesøk :-)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar